Parabelproject

Parabel van de maand maart

 

In deze rubriek presenteren wij elke maand een rabbijnse parabel (mashal) uit de midrash. Soms lijken die parabels op gelijkenissen uit het Nieuwe Testament, soms helemaal niet, maar altijd zetten ze aan tot nadenken. Deze maand – speciaal vanwege Pasen – een bijzondere parabel over een kruisiging.

Tosefta Sanhedrin 9:7

Rabbi Meir was gewoon te zeggen: “Waarom leert de schrift, ‘een gehangene is door God vervloekt’ [Deut. 21:23, WV] ?”. Het kan vergeleken worden met twee broers die een identieke tweeling waren. Eén was de koning van de hele wereld, de ander ging weg en sloot zich aan bij een bende rovers. Uiteindelijk ving men degene die een rover was. Ze kruisigden hem op een kruis. Ieder die voorbijliep, riep uit, ‘Die daar, die gekruisigd is, lijkt precies op de koning!’ Daarom werd er gezegd, ‘… want een gehangene is door God vervloekt’.

Volgens Brad. H. Young betekent deze parabel dat zelfs een rover vergeleken kan worden met God, omdat elk schepsel gemaakt is naar zijn evenbeeld (Young, The Parables, p. 11). Uiteraard lijkt deze parabel ook het leven van Christus te echoën die – naast het feit dat hij de kruisigingsdood stierf – wellicht het dichtst in de buurt komt van het zijn van de ‘tweelingbroer’ van God. Maar wellicht valt u wel iets heel anders op in deze parabel. Wat denkt u ervan?

Handleiding voor het lezen van een mashal

Hoe lees je nu eigenlijk een rabbijnse parabel (mashal)? Het is belangrijk om te weten dat de meeste rabbijnse parabels gericht zijn op het oplossen van een probleem of onduidelijkheid in de tekst van de Torah (de eerste vijf boeken van het Oude Testament). We vinden de meshalim dan ook in de midrash, een rabbijnse vorm van exegese.
In het voorbeeld links treffen we dus eerst een citaat aan uit de Torah (met een bepaald probleem), en daarna pas komt de mashal. De mashal wordt vaak geïntroduceerd met een vaste formule, zoals ‘een parabel, het lijkt op’. Na het eigenlijke verhaaltje (de mashal proper) volgt de uitleg van de mashal, waarin de brug wordt geslagen met het probleem in de Torah. Deze uitleg wordt de nimshal genoemd. De nimshal wordt vaak geïntroduceerd met het woordje ‘zo’.
Kun jij ontdekken hoe de mashal hiernaast het probleem in de Torah oplost?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.