Parabelproject

Parabel van de maand februari

In deze rubriek presenteren wij elke maand een rabbijnse parabel (mashal) uit de midrash. Soms lijken die parabels op gelijkenissen uit het Nieuwe Testament, soms helemaal niet, maar altijd zetten ze aan tot nadenken.

Geert Wilders en zijn bodyguards

Geert Wilders en zijn bodyguards

 

 

 

 

 

 

 

Met de verkiezingen op komst wagen de vaderlandse politici zich ook weer in de steden. Soms is de politicus echter nauwelijks te ontwaren tussen al zijn stevige bodyguards. Deze parabel ziet in een vergelijkbare situatie een contrast met God: God is altijd en voor iedereen herkenbaar.

Mechilta de Rabbi Isjmael, Sjirata 3

“Deze is mijn God, en ik prijs Hem” (Ex. 15:2)

Rabbi Eliëzer zei: Op grond waarvan kun je zeggen dat een slavin bij de zee zag, wat Jesaja en Ezechiël en de rest van de profeten niet zagen? Want er is van hen gezegd: ‘”Door de hand van de profeten sprak Ik in gelijkenissen” (Hos. 12:11). En er is geschreven: “De hemelen werden geopend en ik zag verschijningen van God” (Ez. 1:1).

Hij maakte een vergelijking. Waarmee is dit te vergelijken? Met een koning van vlees en bloed die een stad binnenging, terwijl hij werd omringd door en lijfwacht, met zijn helden rechts en links van hem, zijn soldaten voor en achter hem. En iedereen vroeg: “Wie is nu de koning, want omdat hij vlees en bloed is, is hij hun gelijk.”

Maar toen de Heilige Gezegend zij Hij zich bij de zee openbaarde, hoefde niet één van hen te vragen: “Wie is de koning?” Zodra ze Hem zagen, herkenden zij Hem. En zij allen openden hun mond en zeiden: “Deze is mijn God, en ik prijs Hem” (Ex. 15:2).

 

Handleiding voor het lezen van een mashal

Hoe lees je nu eigenlijk een rabbijnse parabel (mashal)? Het is belangrijk om te weten dat de meeste rabbijnse parabels gericht zijn op het oplossen van een probleem of onduidelijkheid in de tekst van de Torah (de eerste vijf boeken van het Oude Testament). We vinden de meshalim dan ook in de midrash, een rabbijnse vorm van exegese.
In het voorbeeld links treffen we dus eerst een citaat aan uit de Torah (met een bepaald probleem), en daarna pas komt de mashal. De mashal wordt vaak geïntroduceerd met een vaste formule, zoals ‘een parabel, het lijkt op’. Na het eigenlijke verhaaltje (de mashal proper) volgt de uitleg van de mashal, waarin de brug wordt geslagen met het probleem in de Torah. Deze uitleg wordt de nimshal genoemd. De nimshal wordt vaak geïntroduceerd met het woordje ‘zo’.
Kun jij ontdekken hoe de mashal hiernaast het probleem in de Torah oplost?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *