Parabelproject

Parabel van de maand maart

In deze rubriek presenteren wij elke maand een rabbijnse parabel (mashal) uit de midrash. Soms lijken die parabels op gelijkenissen uit het Nieuwe Testament, soms helemaal niet, maar altijd zetten ze aan tot nadenken. Ditmaal een parabel over een erfenis, een beeld dat we ook uit het Nieuwe Testament kennen, bijvoorbeeld in de parabel van de Verloren Zoon.

Sifre Deuteronomium, pisqa 309

“Waarom gaan jullie zo met de Eeuwige om, dwaas en onwijs volk? Is Hij niet je vader, die je kocht, die je maakte en je vestigde?” (Deut. 32:6)

Mozes zei tot Israël: ‘Jullie zijn geliefd voor Hem, jullie zijn zijn eigendom, jullie zijn niet zijn erfenis.’

Een gelijkenis. Het lijkt op iemand die van zijn vader tien akkers erfde. Hij stond op en kocht een veld van zijn eigen geld. En hij hield meer van dat ene veld dan van al die andere velden die hij van zijn vader geërfd had. Evenzo degene die van zijn vader tien paleizen geërfd had. Hij stond op en kocht een paleis van zijn eigen geld. Daarvan hield hij meer dan van alle andere paleizen die hij van zijn vader geërfd had.

Aldus zei Mozes tegen Israël: ‘Jullie zijn geliefd voor Hem. Jullie zijn zijn eigendom, niet zijn erfenis.’

Vertaling: Arie C. Kooyman

Handleiding voor het lezen van een mashal

Hoe lees je nu eigenlijk een rabbijnse parabel (mashal)? Het is belangrijk om te weten dat de meeste rabbijnse parabels gericht zijn op het oplossen van een probleem of onduidelijkheid in de tekst van de Torah (de eerste vijf boeken van het Oude Testament). We vinden de meshalim dan ook in de midrash, een rabbijnse vorm van exegese.
In het voorbeeld links treffen we dus eerst een citaat aan uit de Torah (met een bepaald probleem), en daarna pas komt de mashal. De mashal wordt vaak geïntroduceerd met een vaste formule, zoals ‘een parabel, het lijkt op’. Na het eigenlijke verhaaltje (de mashal proper) volgt de uitleg van de mashal, waarin de brug wordt geslagen met het probleem in de Torah. Deze uitleg wordt de nimshal genoemd. De nimshal wordt vaak geïntroduceerd met het woordje ‘zo’.
Kun jij ontdekken hoe de mashal hiernaast het probleem in de Torah oplost

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *